02 януари 2007

Автопазарът ще се промени драстично след 01.01.07

Eurocar - след 1 януари 2007 г. автопазарът ще се промени драстично

Автор: Кремена Господинова, Йордан МАТЕЕВ и Александър БОЙЧЕВ, в. Капитал


Влизането на България в Европейския съюз означава премахване в голяма степен на ограниченията за движение на стоки, хора, услуги и капитали. Това пряко ще повлияе и на автомобилния пазар. Полша, Чехия и Унгария вече преминаха по този път съвсем не без сътресения - срив на продажбите на нови автомобили и бум на търсенето на стари. Какво ще се случи на българския автомобилен пазар?
Когато в Париж грее слънце, пет до седем дни по-късно слънцето започва да грее и в София.
Характерно е от запад да нахлуват силни течения, които да променят драстично картината и да ни карат да преосмислим плановете си. От 1 януари 2007 г. България става член на Европейския съюз, както и на общия европейски пазар. Освен с климата ще трябва да се съобразим и с промените в икономическата ситуация. Каквото и да се случи след 1 януари 2007 г., малцина ще се подвоумят дали да си купят автомобил. Въпросът е единствено дали е разумно да изчакат, или напротив - да побързат. Колата продължава да бъде мечта за обикновения човек - най-емблематичният пример за материално благосъстояние все още често е лъскавата лимузина пред входната врата. След 1 януари 2007 г. цените на автомобилите ще се променят - за едни драстично надолу, за други леко нагоре. Трета група изобщо няма да отчете изменения, а търсенето ще продължи да нараства с увеличението на благосъстоянието на гражданите. Ако вече сте си купили автомобил, не сте сбъркали. След 1 януари обаче изборът ви ще бъде още по-голям и по-добър.

Нова кола

Предстоящите промени след присъединяването на България към ЕС ще засегнат както пазара на нови, така и на употребявани автомобили. Продажбите на нови автомобили изживяха невероятен бум през последните четири години. До началото на ноември тази година те достигнаха 32 347 коли според статистиката на Съюза на вносителите на автомобили (СВАБ). Ръстът спрямо същия период на 2005 г. е 19.3%, като според изказвания на изпълнителния директор на СВАБ Стефан Хаджиниколов пред Express.bg до края на 2006 г. те ще са 39 хиляди бройки. Подобни числа продължават да бъдат по-скоро незначителни на фона на развитите европейски пазари - в държави с близки до българските демографски данни те са около десет пъти по-големи.
Цените на колите няма да се променят драстично. "В момента автомобилите в България са от най-евтините в Европа", коментира Владимир Каменов, бранд мениджър на Ford към официалния вносител на марката "Мото Пфое". Въпреки това според него ще има известно покачване, като то ще бъде плавно, без да предизвиква ценови шок догодина. Промяната в ценообразуването е необходима, тъй като цените трябва да се изравнят с европейските. Според Каменов динамиката на тази промяна ще зависи от броя европейски граждани, които решат да дойдат в България, за да си купят кола на по-ниска цена. Според Стоян Желев, изпълнителен директор на "София Франс ауто", вносител на Peugeot за България, всяка година цените на автомобилите така или иначе се покачват заради натрупаните през годината допълнителни разходи както от инфлационните процеси, така и от поскъпването на суровини, енергия и др.
Тази индексация води до поскъпване между 3 и 5%. Въвеждането на сертификата Евро 4 за изгорели газове ще доведе до промени и при някои популярни дизелови модификации, като изменението в цената при тях ще бъде по-сериозно (в размер на няколко хиляди лева). Така или иначе обаче опасенията за рязка промяна в цените на новите коли са силно преувеличени и граничат с обикновена спекулация.

На старо

Влизането в общия европейски пазар ще доведе до дългоочаквани промени в митническия режим. Най-сериозната разлика в цените ще се забележи при употребяваните автомобили. Интересът на българския купувач е традиционно концентриран към употребяваните коли заради по-изгодната им цена. Техните продажби продължават да бъдат няколко пъти по-големи - по данни на Агенция "Митници" за периода януари - октомври в страната са регистрирани 119 хиляди коли втора ръка. Отчетеният лек спад спрямо 2005 г. (за цялата 2005 г. в България са влезли 142 хиляди автомобила втора ръка) може да бъде обяснен с няколко причини. Най-вероятната от тях е свързана с измененията в регистрационния режим на употребявани МПС след 1 януари и отпадането на режима, при който ДДС се определя според мощността на двигателя.
Това автоматично ще доведе до поевтиняване на най-старите автомобили. "Цените на стари автомобили от 1 до 3 години ще се повишат, а на коли над десет години ще паднат", отбелязва Орлин Алексиев, собственик на автокъщи "А2". Той допълва, че автомобилите над 10 години ще поевтинеят средно с около 1000 - 2000 лева, което от своя страна ще доведе до бум на продажбите им. По подобен начин се разви пазарът в Чехия и Полша след влизането им в ЕС. "Тенденцията на продажба на автомобили ще се запази", убеден е Атанас Тодоров, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА). Според него всичко все пак зависи от финансовите възможности на хората.

ДДС на стари коли

ДДС при внос на употребявани автомобили в момента се изчислява не върху стойността на автомобила, както е при новите, а според мощността им. Броят на конските сили се умножава по 180 лв. и се получава т.нар. митническа стойност. Тя се намалява според продължителността на употреба до датата на преминаване на държавната граница: през първата година, считано от датата на първоначалната регистрация, не се намалява; през втората - с 20%, а през всяка следваща - с по още 10%, но общото намаление не може да превишава 50%. Например за автомобил с мощност 100 к.с. и първоначална регистрация преди девет месеца митническата стойност е 18 хил. лв., а дължимото ДДС - 3600 лв. Ако автомобилът е на пет или повече години, митническата стойност е 9 хил. лв., а ДДС - 1800 лв. От 2007 г. този режим отпада и ДДС върху стари коли няма да се плаща.

Изкривяване

Официалните данни за вноса на нови автомобили вероятно са подценени за сметка на употребяваните. Индикация за това дава разминаването им с данните на вносителите, които всяка година отчитат с няколко хиляди броя по-високи продажби. Възможна причина за това е лесната законова възможност нови автомобили да се продават като употребявани, за да се спести част от ДДС. Те или трябва да са били регистрирани преди 6 месеца, или да са минали 6 хил. км, за да се третират като употребявани. В този случай ДДС се начислява според мощността вместо върху стойността на автомобила. Поради това най-изгодно е схемата да се прилага за скъпи автомобили, които не са много мощни. Например, ако автомобил с мощност 90 к.с., струващ 40 хил. лв. без ДДС, бъде продаден като употребяван, вместо 48 хил. лв. клиентът ще плати 43.2 хил. лв. Тъй като от 2007 г. тази схема е неприложима, може да се очаква цените на тези автомобили, които са се възползвали от нея досега, да се качат.

Инвалиди

Ново облекчение за лица с трайно намалена работоспособност от 2007 г. е, че няма да плащат предложената от МОСВ екологична такса. Както и досега, те ще бъдат освободени и от плащане на потребителска такса, годишен данък върху автомобила и винетка.
Облекчението за ДДС при внасяне на автомобили от лица с трайно намалена работоспособност се обезсмисля от 2007 г., тъй като данъка няма да плащат и останалите хора. Преференцията в момента предвижда освобождаване от данъци до размера на левовата равностойност на 900 щатски долара за автомобили с обем на двигателя до 1800 куб.см и мощност до 100 конски сили. През 2005 г. преференцията е ползвана за 28 хил. автомобила (над 17% от всички внесени).

Мита

От 2007 г. митото върху употребявани автомобили, внасяни от страни извън Европа, пада от 11.5% на 10%. Така митническата ставка се изравнява с тази за нови автомобили, внесени от тези страни. Митническият режим за внасяне на нови и стари автомобили от Европа се запазва - няма мито.

Строгият Европейски съюз

Изхождайки от опита на приетите през 2004 г. страни - членки на ЕС, най-вероятно България ще има проблеми, ако акцизът върху автомобилите се запази в сегашния вид и ако бъде въведена екологична такса.
През 2005 г. Европейската комисия започна натиск срещу Чехия, Полша и Унгария (както и някои стари членки) да премахнат търговските бариери, с които се опитват да блокират вноса на коли втора употреба от ЕС и така нарушават фундаменталните търговски принципи в общността. Според принципа за свободно движение на стоки употребяваните коли би трябвало да могат да се продават без никакви рестрикции вътре между страните в ЕС. Всеки момент се очаква Европейският съд в Люксембург да излезе с решение срещу Полша заради акциз, който противоречи на европейското законодателство. Според официално изявление на говорителя на съда полското законодателство дискриминира вноса на употребявани автомобили, тъй като нивото на акциза зависи от възрастта им - по-старите коли се облагат по-високо от вече регистрираните в Полша автомобили. На същото основание България може да бъде осъдена за акциза, който за стари автомобили е много по-висок, и за т.нар. екологична такса, която се плаща при регистрацията на автомобил, купен от ЕС, но не и ако е купен в България.

Акциз

Поне засега акцизът върху мощните автомобили се запазва, въпреки че дори в Министерството на финансите съвсем официално признават, че "малко държави имат акцизен данък върху автомобилите". И допълват, че в последните години се правят промени, намаляващи акциза. С този данък се облагат колите с мощност над 120 киловата (163.2 конски сили). При употребяваните ставката е 35 лв. на 1 киловат (kW), а при новите - 700 лв. плюс 90 лв. за всеки 1 kW над 120 kW. Тоест акцизът на един автомобил (независимо нов или употребяван) с мощност 120 kW e нула лева, с мощност 121 kW при нов автомобил е 790 лв., а при употребяван изведнъж скача на 4235 лв. При старите коли с мощност над 150 kW (204 к.с.) има и още по-висока ставка - 60 лв. за всеки киловат. Например акцизът на BMW 530 от 1999 г. е 10 191 лв., което е над половината от цената му на германския пазар.


Автор: Кремена Господинова, Йордан МАТЕЕВ и Александър БОЙЧЕВ,
в. Капитал

6 коментара:

Анонимен каза...

здравей,казвам се веселин веселинов от ловеч.искам да си закупя мерцедес S-600 , какво мито и акциз трябва да платя.киловатите са 290.

MARIANNA7 каза...

Във форума на Митници има цяла тема по въпроса за акцизите за коли. Има много противоречиви мнения,които варират от това, че има акциз и той е следния :
Ставките са:

за употребяваните автомобили:
1. за автомобили с мощност на двигателя над 120 kW до 150 kW по системата DIN - 35 лв. за 1 kW;
2. за автомобили с мощност на двигателя над 150 kW по системата DIN - 60 лв. за 1 kW;
3. за автомобили с мощност на двигателя над 126 kW до 157,5 kW по системата SAE - 33,33 лв. за 1 kW;
4. за автомобили с мощност на двигателя над 157,5 kW по системата SAE - 57,14 лв. за 1 kW.
за новите автомобили е:
1. седемстотин лева + 90 лв. за 1 kW за разликата над 120 kW по системата DIN;
2. седемстотин лева + 85,71 лв. за 1 kW за разликата над 126 kW по системата SAE.
и Втория, че няма такъв. Аз лично смятам, че е втория вариант специално в случая внос от ЕС. Все пак обърни се към компетентни органи от Митница, за да изясниш случая. Аз лично не внасям коли и моето скромно мнение не е меродавно.

Здравейте,

в сайта може да изчислявате дължимите митни сборове за внос на автомобили, на автомобили на името на инвалиди, както и на автобуси и товарни автомобили.
Въведете коректно всички необходими характеристики на автомобила и ще получите точна разбивка на дължимото при внос на желания от Вас автомобил.

http://Auto.Mitnica.com
В момента временно е спрян, но като заработи ще си го изчислите сам и е съвсем елементарно.
Ако се внася от Германия се плаща еко такса до 250 лв /ако е втора ръка/ и ДДС.

Анонимен каза...

А имате ли информация дали има подобен акциз (става дума за употребявани автомобили с мощност над 120 kW) в останалите страни-членки на ЕС? И какъв е при тях режима на внос на тези коли?

MARIANNA7 каза...

За съжаление нямам информация по тези въпроси.Човек не може да знае всичко. Когато нещо много те интересува се допитваш до компетентни органи по въпроса. Бих могла да попитам и да отговоря, но в момента съм неподготвена.
Ако се отнася за ЕО тълкуването е подобно. Това е движение на стоки в Общността. Ако се отнася за техните режими за внос казаха, че ще се откриват финансови къщи, които ще помагат на бизнесмени за въпроси свързани с търговската им дейност в Общността, така и със съдействие за възстановяване на ДДС от други държави и т.н.

Анонимен каза...

Ако си закупя автомобил над 164к.с., който влиза в акцизната зона, но не от друга държава, а от България, дължа ли отново акциз при пререгистрацията?
Става дума за такъв, който вече е бил регистриран в България, и за който вече е бил платен акциз.

MARIANNA7 каза...

няколко цитата:

1."Обобщено за Митническите такси при внос на стари коли:

1. От 1 януари няма да се дължи ДДС при внос на коли от ЕС. Технически това вече не се нарича "внос" а "вътршнообщностно придобиване". Не се знае дали това важи и за страните от ЕАСТ, т.е. основно Швейцария, както и за кандидатите за членство в ЕС като Турция и Македония?

2. В страната от която се изнася колата се плаща тяхното ДДС ако се купува от фирма, като след 1 януари се губи възможността за възстановяване на ДДС. Ако се купува от частно лице, ДДС не се дължи нито при износа нито при вноса.

3. Условията за мито не се променят. И преди и сега не се плаща мито за коли внасяни от ЕС, ЕАСТ (включително Швейцария), Македония и Турция. При внасяне от друга страна се дължи мито както и преди.

4. Най-вероятно условията за акциза също няма да се променят. Т.е. до 120 kW по DIN не се плаща акциз. Над 120 kW по DIN се плаща същия акциз като преди. Бих искал да отбележа, че при внос на акцизна кола, до 1 януари се начислява ДДС и върху акциза/митото. Следователно след 1 януари за акцизните коли внасяни от ЕС, ще отпадне не само ДДС върху стойността на колата, но и ДДС върху акциза. При много мощни коли това може да е съществено. Например при кола над 4 години с 200 kW по DIN (272 к.с.), стойността се оценява на 24500 лв. върху което се плаща 20% ДДС, т.е. 4900 лв. Отделно се плаща акциз 12000 лв. и върху него се плаща 20% ДДС, т.е. още 2400 лв. От първи януари би трябвало да отпаднат и двете суми за ДДС.

5. Би трябвало да отпадне дори екотаксата от 80 лв., защото тя се плаща от производителя и вече е платена. За по-забавно и върху екотаксата се плаща ДДС.

Извод: След 1 януари колите на старо внасяни от ЕС ще поевтинеят съществено, особено ако са купени от частно лице.

Ще се радвам да видя коментари за това обобщение - евентуални грешки и/или допълнения."

2."В общи линии нещата са следните -

При покупка на автомобил от страна членка ,който вече е бил предмет на регистрация да речем в Германия се плаща единствено ДДС съгласно немските ставки на този данък ,ако колата се купува от фирма ,ако колата се купува от физическо лице не се дължи ДДС ,а се плащат разноските по прехвърляне на собствеността както е и тук сега.При покупка на вече регистрирани там автомобили независимо от техния произход японски,американски и др. положението е същото.Това се отнася и за Акциза.Ако ще колата да 500к.с.тук няма да плащате Акциз презумпцията е ,че този акциз вече е платен при първата регистрация!!!/все едно да платите акциз ,мито и ДДС ,ако си купите стар Мерцедес 200 к.с. от някой пич в Пловдив например/Естествено не е ясно какви ще са данъците,таксите и пререгистрацията на колите.Ясно е, че ще има различни ставки, които ще се определят в зависиомост-мощност,годинки и т.н.Естествено държава трудно ще се преебе така че ,ако има поевтиняване то ще бъде в рамките на 20-30тина % за масовите кочини, а за мощните коли данъците ще са жестоки така че преценете си сами!"

И да продължим в страната ако се купува кола от автокъща се дължат ддс и акциз по условията за вътрещнообщностна покупка и продажба. Ако се купува от частно лице се плаща договорената цена и се плащат съответните данъци и такси по прехвърлянето, като ддс-то се губи....Може и да не съм права, но така мисля.Някой,който повече знае може да си даде мнението по въпроса. Има огромна дискусия по тези въпроси във форума на одит.инфо.
В интерес на истината съм по-добре запозната с производство, търговия, обществено хранене, строителство,счетоводство на селскостопански производители. В областта за продажбите на автомобили откровено казано съм лаик. Като всеки друг икономист чета законите и ги спазвам.